NEDELJA ZDRAVLJA USTA I ZUBA

Zdravi i lepi zubi su preduslov opšteg zdravlja i zadovoljstva čoveka. Samo se svakodnevnom negom, pravilnom ishranom i redovnom stomatološkom kontrolom, mogu sprečiti ne samo najčešća oboljenja zuba, karijes i paradentoza, nego posredno i vrlo ozbiljna oboljenja.

Poražavaju statističke činjenice o zdravlju usta i zuba ljudske populacije:

  • 60-90% školske dece, i blizu 100% odraslih ima pokvaren zub
  • oko 30% ljudi starosti između 65 i 74 godine nema nijedan svoj zub
  • ozbiljna paradentopatija, koja rezultuje ispadanjem zuba zastupljena je kod 15-20% osoba starih između 35 i 44 godine

Oralno zdravlje je neodvojivo od zdravlja uopšte i dobrog kvaliteta života. Ovo je jedna od oblasti zdravstva u kojoj je preventiva izuzetno važna. Iako mnogi od nas misle da znaju sve o redovnom pranju zuba i posledicama neredovne higijene usta i zuba, iznenadiće Vas koliko zapravo uvek možete nešto novo da saznate.

Zube treba prati najbolje posle svakog obroka, a najmanje dva puta dnevno, posle doručka i pre odlaska na spavanje. Vrlo je važno znati da se zubi ne smeju prati neposredno posle jela. U tom je periodu usled povišene kiselosti, zubna gleđ posebno osetljiva, pa se usled čišćenja četkicom za zube može oštetiti. Zbog toga, posebno posle konzumiranja jela koja sadrže šećer ili kiselinu, npr. kolača i voća, s pranjem zuba treba pričekati najmanje 30 minuta. 

Pranje zuba treba da traje oko 3 minuta. Za pranje zuba treba izabrati četkicu od veštačkih vlakana koja se, za razliku od prirodnih, lako održavaju i brzo suše i zato nisu podložna razvoju bakterija. Vlakna četkice ne smeju biti previše tvrda, kako ne bi oštetila gleđ i zubno meso, nego srednje čvrsta ili meka kako bi, uz čišćenje bilo moguće i masiranje desni. Posle upotrebe četkicu za zube treba temeljno oprati i dobro osušiti, a svakih šest do osam nedelja obavezno zameniti novom.

Kada je reč o pasti za pranje zuba, stručnjaci preporučuju one koje sadrže fluor, koji jača i štiti zube, i antibakterijske supstance koje štite desni od razvoja i delovanja štetnih bakterija.

Bez sumnje zdravlje zuba umnogome zavisi od načina ishrane, a njegov glavni neprijatelj je šećer koji se za vreme konzumacije usled značajnog porasta kiselosti pretvara u mlečnu kiselinu, što posebno pogoduje razvoju štetnih bakterija. Za zdravlje zuba mnogo je bolje konzumirati slatko jedanput dnevno, i to u kombinaciji s jednim od glavnih obroka, nego izolovano, više puta na dan.

Posebno treba izbegavati slatkiše kao što su čokolade, lizalice, bombone i obične žvakaće gume, jer što su slatkiši slađi, lepljiviji i što se duže zadržavaju u ustima, to je veća opasnost od kvarenja zuba. Zahvaljujući belančevini kazein, prirodni čistači zuba su i mlečni proizvodi, koji su uostalom i neobično važni za njihov rast i razvoj, pa je korisno posle slatkog jela pojesti, npr. krišku sira.

Velika je zabluda da mlečni zubi nisu važni i da nije opasno zanemariti njihovu higijenu. Ne zaboravite da je važno rano početi sa dobrim navikama. Čim postanu vidljivi, potrebno ih je čistiti najmanje jednom dnevno. U početku možete koristiti vlažnu krpu ili dečiju četkicu za zube u kombinaciji s vodom. Pastu za zube ne treba koristiti odmah, a neki stručnjaci tvrde kako pastu za zube treba koristiti tek od druge godine. Takođe, ne uspavljujte dete s bočicom u ustima– na taj način šećer dolazi u kontakt sa zubima i nastaje karijes. Previše šećera i prerađena hrana takođe su loši za zdravlje zuba. Dete hranite sa što više voća i povrća, pogotovo za međuobroke, a smanjite količinu pojedenih keksića i grickalica. Dete odvedite kod stomatologa kada je staro godinu dana.

"Bolje sprečiti, nego lečiti"

Jedinica za farmakoinformatiku