Indeks članaka

Poznati su mnogi peptidi-hormoni koji stimulišu ili suprimiraju apetit:

  • sekretin
  • holecistokinin – stimuliše centar za sitost, anorektičnog je karaktera
  • insulin – reguliše metabolizam glukoze
  • leptin – hormon sitosti – proizvode ga ćelije masnog tkiva i deluje na receptore u hipotalamusu prenoseći signal da je organizam sit. Koncentracija u krvotoku mu je proporcionalna ukupnoj količini lipida u organizmu. Mutacije u genu za receptor za leptin kod ljudi dovode do nekontrolisanog apetita, patološke gojaznosti i mnogih drugih oboljenja.
  • grelin – hormon gladi – izlučuju ga endokrine ćelije želuca i deluje na centar za glad. Za razliku od leptina, koji je dugoročan modulator apetita, grelin deluje kratkoročno utičući na svakodnevni osećaj gladi pre obroka.
  • obestatin - otkriven 2005-e godine
  • neuropeptid Y – izlučuju ga neuroni hipotalamusa

Ustanovljeno je da "nivoi hormona gladi i sitosti" u krvi variraju u odnosu na to koliko su ljudi odmorni (naspavani). Nivo leptina pada a grelina raste kod osoba koje nedovoljno spavaju. Nedostatak spavanja povećava aktivnost N. vagusa koji je glavna spona između digestivnog trakta i mozga.

Preporuka SZO je da se procena stepena uhranjenosti izračunava primenom BMI (Body Mass Index) koji predstavlja odnos telesne mase izražene u kilogramima i kvadrata telesne visine izražene u metrima.

BMI = TM (kg) / (TV m) 2

BMI je do sada najviše korelativan sa procentom masti u telu, i zato se preporučuje za svakodnevnu upotrebu, iako i ova procena nije savršena. Zato se u obzir uzima i obim struka koji kod žena ne bi trebalo da prelazi 80cm a kod muškaraca 94cm.

Trend mršavog i vitkog tela čini se da je dostigao svoj vrhunac. Svi žele da smršaju, a u letnjim mesecima mnogi ljudi drže dijete. Tržište je preplavljeno suplementima koji obećavaju mršavljenje toliko kilograma u toliko dana, ali koji od njih stvarno deluje i koji bi odgovarao Vama?

Obećanja da ćete izgubiti mnogo kilograma za kratko vreme pri čemu ograničavate unos kalorija ispod minimuma, gde se ne poštuju pravila pravilne ishrane, kao i unos svih neophodnih namirnica odvešće Vas daleko od željene kilaže. Mehanizam regulacije gladi i sitosti kao što smo pokušali da razjasnimo, funkcioniše na jednom kompleksnom nivou i zato je potrebno iskoreniti loše navike u ishrani, imati psihičku volju i istrajnost u borbi sa kilogramima i to ne samo u ograničenom vremenskom intervalu, već za ceo život. Postoji niz pravila koja bi trebalo poštovati da bi se održala ili postigla željena telesna težina.

  1. Nemojte držati dijete - po prestanku dijete kilogrami se brzo vraćaju
  2. Hranite se zdravo - 5 malih oroka u toku dana da bi metabolizam bio stalno aktivan
  3. Unosite dovoljno tečnosti- zbog detoksikacije organizma
  4. Vežbajte 3 puta nedeljno

Da bi metabolizam funkcionisao pravilno važno je da unosite veći broj malih obroka. Potrebno je da u obrocima bude zastupljeno dovoljno voća i povrća kao i proteina i ugljenih hidrata, a osnovno ograničenje je količina unetih namirnica. Ključno je uneti manje nego što se troši i organizam će biti primoran da troši zalihe masnog tkiva što i jeste mršavljenje.